www.sparklee.com

Wednesday, December 7, 2011

LATIHAN MEMILIH JAWAPAN

MEMILIH JAWAPAN

Pilih jawapan yang sesuai bagi ayat tanya di bawah.

1. Mengapakah orang ramai berkerumun di tepi jalan itu?

A Mereka memang suka berkerumun di situ.

B Mereka hendak melihat keadaan mangsa kemalangan itu.

C Ramai yang terlibat dengan kemalangan itu.

2. Apakah yang menyebabkan budak perempuan itu menangis?

A Budak itu kehilangan wang sebanyak seringgit.

B Wang seringgit itu diberikan oleh ibunya.

C Budak perempuan itu menangis kerana wangnya tercicir.

D Budak perempuan itu mencari wangnya di merata tempat.

3. Apakah yang dilakukan oleh ayah?

A Ibu meminta ayah membaiki mesin jahitnya yang rosak.

B Ayahlah yang membaiki mesin ibu yang rosak.

C Ayah sedang membaiki mesin jahit ibu yang rosak.

D Ayah membaiki mesin jahit ibu yang rosak sejak pagi tadi.

4. Di manakah pertandingan syarahan itu diadakan?

A Di dewan terbuka Sekolah Kebangsaan Taman Cempaka.

B Murid – murid Sekolah Kebangsaan Taman Cempaka yang akan menyertai pertandingan itu.

C Peserta itu dari Sekolah Kebangsaan Taman Cempaka.

D Tiada seorang pun yang menyertai pertandingan itu.

5. Apakah yang sedang dilakukan oleh kanak – kanak itu?

A Kanak – kanak itu sedang mengira bilangan buah congkak.

B Kanak – kanak itu bermain congkak pada waktu petang.

C Congkak ialah permainan tradisional masyarakat Melayu.

D Kanak – kanak itu sedang bermain congkak di halaman rumah.

6. Apakah yang akan kita peroleh jika kita belajar bersunguh – sungguh?

A Jika kita belajar bersungguh – sungguh, kita akn memperoleh banyak ilmu pengetahuan serta dapat

menjejakkan kaki ke menara gading.

B Jika kita belajar bersungguh – sungguh, kita tidak akan ke mana – mana.

C Belajar bersungguh – sungguh adalah satu usaha untuk berjaya.

7. Mengapakah lelaki tua itu mengamuk?

A Lelaki tua itu mengamuk kerana kematian isterinya.

B Lelaki tua itu mengamuk kerana marahkan orang yang merosakkan tanaman di kebunnya.

C Lelaki tua itu mengamuk kerana gembira dinaikkan pangkat.

8. Ke manakah Faizul hendak pergi?

A Ya, dia hendak ke Terengganu.

B Faizul baru pulang dari Terengganu.

C Dia ke Kuala Terengganu dengan menaiki bas.

D Dia dalam perjalanan menuju ke Kuala Terengganu.

9. Bagaimanakah kereta itu boleh terjunam ke dalam gaung?

A Kereta yang terjunam ke dalam gaung itu telah dihantar ke bengkel.

B Sebuah kereta telah terjunam ke dalam gaung itu semalam.

C Tidak, pemandu kereta itu hanya mengalami kecederaan ringan.

D Kereta itu terjunam ke dalam gaung kerana telah dipandu dengan laju.

10. Bagaimanakah rombongan itu ke Pulau Ketam?

A Rombongan itu ke Pulau Ketam dengan menaiki bot.

B Rombongan itu pergi ke Pulau Ketam pada waktu petang.

C Rombongan itu pergi ke Pulau Ketam.

D Rombongan itu pergi ke Pulau Ketam untuk melancong.

11. Siapakah yang akan mewakili Persatuan Bulan Sabit Merah dalam mesyuarat itu nanti?

A Mesyuarat Persatuan Bulan Sabit Merah akan diadakan pada hari Sabtu.

B Encik Kamarul yang akan mewakili Persatuan Bulan Sabit Merah mesyuarat itu nanti.

C Encik Kamarul akan mempengerusikan mesyuarat Persatuan Bulan Sabit Merah itu nanti.

D Mesyuarat Persatuan Bulan Sabit Merah telah dibatalkan.

12. Mengapakah awak tidak menyerahkan buku kerja Matematik itu kepada cikgu awak?

A Saya takut cikgu saya akan marah apabila mendapat tahu bahawa saya tidak membuat latihan

yang diberi.

B Tidak, saya belum menyerahkan buku kerja ini kepda cikgu.

C Buku kerja Matematik itu ada pada cikgu saya.

D Saya akan menyerahkan buku kerja Matematik ini kepada cikgu saya pada esok pagi.

13. Adakah Pesta Bola Merdeka itu sudah tamat?

A Pesta Bola Merdeka itu sudah tamat.

B Ya. Pesta Bola Merdeka itu sudah tamat.

C Pesta Bola Merdeka itu akan diadakan di Stadium Negara.

D Ya. Saya telah menyaksikan Pesta Bola Merdeka itu.

14. Bolehkah kami menyiapkan tugasan ini pada hari ini juga?

A Pasti boleh kerana saya seorang yang jujur.

B Mana boleh, saya tidak hendak ke sana.

C Boleh, saya yakin boleh menyiapakannya.

D Boleh, nanti saya jelaskan kepada awak.

15. Apakah yang dilakukan oleh Pak Ahmad?

A Beliau sedang membelah buah kelapa muda.

B Ya, beliau sedang menjolok buah kelapa muda itu.

C Tidak, beliau sedang mengikat buah kelapa muda itu.

D Tangannya sakit digigt beruk.

16. Betulkah Azizi yang ditangkap polis itu?

A Ya, polis itu menangkapnya di rumah kosong itu.

B Ya, ibu bapanya telah ke balai untuk menjaminnya.

C Ya, dialah yang dikehendaki polis selama ini.

17. Mengapakah awak dibenarkan menyertai perkhemahan ini?

A Saya yakin dengan keselamatan di sini.

B Saya berjaya meyakinkan ibu tentang tahap keselamatan di sini.

C Ibu mengizinkan saya menyertai perkhemahan ini.

D Ibu merestui semua program yang saya sertai.

18. Bilakah kamu akan datang ke rumah saya?

A Boleh juga, nanti saya minta izin daripada kedua – dua orang tua saya.

B Boleh, nanti saya ajak Zailan temankan saya.

C Esok, selepas kelas tambahan selesai.

D Mana boleh, saya tidak ada masa sekarang.

19. Mengapakah adik kamu menangis?

A Adik saya menangis sejak tadi lagi.

B Kaki adik digigit semut api.

C Adik baru sahaja bangun tidur.

D Adik berada dengan ibu di dapur.

20. Adakah kamu berada di dapur ketika kejadian itu terjadi?

A Ya, saya tidak berada di dapur ketika kejadian itu berlaku.

B Tidak, saya sebenarnya berada di dapur ketika itu.

C Saya tidak mahu menjawab soalan itu.

D Tidak, saya berada di dalam tandas pada masa itu.

No comments:

Post a Comment